Heideklassen: een topgebeuren!

ACTIVITEITEN VOORJAARFotos_Voorjaar_2021.html

20 - 24 september 2021

MAANDAG 20 SEPTEMBER

Vandaag waren de kinderen van het vijfde en zesde leerjaar vroeg uit de veren. We werden al om 07u30 verwacht aan de Bevegemse Vijvers om op heideklassen te vertrekken. Na een kus en knuffel aan onze ouders vertrokken we richting onze eerste stopplaats in Blègny. Daar bezochten we een mijnmuseum en gingen we samen met een gids tot 60m onder de grond. We ontdekten via een rondleiding met een ex-mijnwerker hoe het leven van een mijnwerker was. Eens terug boven de grond was het tijd om onze boterhammen op te eten en te vertrekken richting Bokrijk waar we ons konden uitleven op een grote speeltuin. In de late namiddag kwamen we aan bij onze verblijfplaats. We maakten onze koffers leeg en vulden onze knorrende magen. Na het eten kregen we een uurtje sport en spel om vervolgens even te ontspannen bij de film Marina. Onze dag eindigde met een plons in het water en brieven schrijven. We kijken uit naar morgen … !

DINSDAG 21 SEPTEMBER

Na een stevig ontbijt, trokken we onze stapschoenen aan om de heide in al zijn facetten te verkennen.
Met juf Kirsten en meester Kurt op kop hielden we er een stevig tempo op na! Op het hoogste punt van onze wandeling: de uitkijkpost, kregen we heel wat uitleg over het ontstaan van Kempense landschap. Nadien konden de leerlingen heel wat bijleren over verschillende onderdelen uit de heide en werd telkens een post voorzien met uitleg over een bepaald onderwerp. Zo hadden we een post over de bomen, de bosmieren, de heide en een leerwandeling met de tablets waarbij de kinderen QR- codes konden scannen met de tablet. De leerrijke avond werd afgesloten met een zwembeurt en een tof bosspel. Met de zaklamp in hand, gingen de leerlingen op zoek naar verstopte letters. Ze moesten zo snel mogelijk de juiste lettercombinatie maken om het woord ‘mijnwerkerslamp’ te vinden. Juf Soetkin sloot de avond af met een verhaal over de eekhoorn en de mier met hun herinneringendoosje.

Vandaag begonnen we onze dag met een ochtendwandeling en een goed ontbijt. Vervolgens vertrokken we met de fiets richting Zutendaal. Daar bezochten we het insectenmuseum Entomopolis. Via een zoekboekje ontdekten we enkele leuke zaken over het leven van insecten of vlinders. We leerden het leven van een mier kennen, ontdekten hoe een vlinder evolueerde, … Na ons middagmaal was het dan tijd om onze schoenen uit te trekken en de natuur te ontdekken op onze blote voeten. Tijdens onze tocht gingen we door zand, modder én water! Onder een stralende zon keerden we terug naar ons verblijf. Daar schreven we brieven, keken we verder naar de film Marina en leefden we ons nog een keer uit in de sportzaal en het zwembad. De avond werd afgesloten met een kort meditatiemomentje om vervolgens onder de wol te kruipen

WOENSDAG 23 SEPTEMBER

Om de dag goed te beginnen, gingen we met de zesdes van start met een dansactiviteit. Nadien was het tijd voor het ontbijt, waarna de leerlingen van het zesde leerjaar zich klaarmaakten voor een fietstocht richting Entomopolis. In dit museum maakten ze kennis met de wondere wereld van de insecten. Daarbij gingen de kinderen ook de vlindertuin binnen, waar ze onder andere leerden over het poppingsproces. Na een korte middagpauze, maakten de leerlingen zich klaar voor het blotevoetenpad. Samen gingen de leerlingen van het zesde leerjaar dit avontuur aan en brachten het tot een goed einde. Gelukkig konden we onze voeten nog even afspoelen, voor we begonnen aan de terugtocht richting ons verblijf. Bij aankomst konden we genieten van de Belgische frietjes met stoofvlees.
Om de dag te eindigen, kwamen we even tot rust in de KOTA, waar de leerlingen nadachten over herinneringen die ze al over de heideklassen hebben. Hierna genoten we nog even van een frisse duik in het zwembad.  Nu is het tijd om te slapen, maar morgen begint er weer een nieuw avontuur!

De vijfdes sprongen ’s ochtends al uit bed voor een stevige ochtendloop. Meteen goed opgewarmd trokken ze dan naar het ontbijt.
Daarna trokken ze hun stapschoenen aan en wandelden ze naar het centrum van Maasmechelen voor een bezoek aan Connecterra. Daar stonden de Rangers hen al op te wachten om het natuurdomein te exploreren. De leerlingen deelden zich op in groepjes en kregen allerlei opdrachtjes voorgeschoteld in het bos. Met een loep en insectenpotjes gingen ze op zoek naar allerlei kriebeldiertjes, naar stenen en naar sporen van dieren. Sommige kinderen vonden zelfs vuurstenen en duizendpoten. Op het einde gaf elk groepje ook een spreekbeurt over hun favoriete insect. Als geslaagde Junior Rangers kregen ze op het einde nog elk een steen als souvenir van de gids! Missie geslaagd!
Na een lekkere lunch en wat speelpret op de speeltuin, trokken ze dan verder naar Eisden voor een bezoek aan de moskee en het museum van het Mijnwerkersmuseum. Eerder deze week zagen ze de film van Marina. De meeste scènes werden in dit huis opgenomen. De kinderen herkenden meteen verschillende fragmenten uit de jeugd van Rocco Granata. Binnen leidden twee gidsen hen rond in de tijd van toen. De oude kamers, schilderijen, werktuigen, meubels,… maakten indruk. Er was een nieuw klasje ingericht met griffels, leien en oude schoolbanken.
Terug in Fabiola gingen ze nog eens zwemmen, legden sommige kinderen nog de laatste hand aan hun brieven en kaarten die ze wilden opsturen en was er nog een bezinningsmomentje bij het kampvuur. Als apotheose volgde nog een spannend zaklampenspel in het bos. De vijfdes moesten letters zoeken en samenbrengen tot 1 woord.
 L M M IJ N A P K E W R R S Kunnen jullie het al raden?

DONDERDAG 23 SEPTEMBER

Bij het ochtendgloren maakten we met de zesdes een loopje op het terrein van ons verblijf. Goed opgewarmd startten we aan ons ontbijt. Hierna vertrokken we te voet naar Connecterra waar de rangers ons opwachtten om het nationaal park te verkennen. Opgedeeld in groepen onderzochten we verschillende elementen in de natuur. Als echte experts exploreerden we de biodiversiteit. We zochten mooie keien en gingen op zoek naar sporen en bodemdiertjes. We waren geslaagd als Junior Ranger. We genoten er na de rondleiding nog van een picknick in het zonnetje. Toen onze honger gestild was, was er nog wat tijd voor plezier op de speeltuin. Nadien trokken we verder naar Eisden, naar het Mijnwerkersmuseum. Dat herkenden we uit de film ‘Marina’ die we deze week bekeken hebben. In de verschillende kamers kregen we uitleg over hoe de mijnwerkers toen leefden. De inrichting van de kamers, schilderijen, oude attributen… lieten indruk na bij de leerlingen. Terug in ons verblijf maakten we ons klaar voor de bonte avond. Toneeltjes, dansjes, goocheltrucs… onze kinderen hebben duidelijk veel talent. Moe maar voldaan kropen we na een stevig feestje in ons bed. Morgen gaan we nog sporten, maken we onze koffers en dan komen we terug naar huis!

Ook het vijfde leerjaar trok naar de heide om de planten, bomen, mieren te exploreren. Ze kregen er uitleg over het ontstaan en behoud van de heide aan de hand van het verhaal van de boer en de boerin. Enkele kinderen mochten zich verkleden. Dat was heel leuk.
Bij juf Sigrid deden ze opdrachten in een Actionbound met de tablets. Bij juf Griet zochten we blaadjes en bomen. We mochten de bomen ook meten en een afdruk maken van de schors. Bij juf Yaël ontdekten we een mierennest en een mierenstraat en meester Wim gaf meer uitleg over de lagen van het bos en de bodem. We deden een bodemonderzoek.
’s Avonds maakten we ons dan ook klaar voor de bonte avond, net als de zesdes. Gordon en Ingeborg gingen op zoek naar talent voor ‘K2 zoekt K3’. Het werd een heel spannende talentenwedstrijd. Er werd gedanst, gezongen, maar ook moppen getapt en gegoocheld. We sloten af met een geweldig dansfeestje

VRIJDAG 20 SEPTEMBER

Na een deugddoende nachtrust was onze laatste dag aangebroken. Tijd om alles op te ruimen.Alle spullen in de reiskoffer proppen, schoolmaterialen verplaatsen, ... Niet veel tijd verliezen want er stond nog een sportactiviteit gepland. Het zesde leerjaar ging nog een uurtje zwemmen en kwam daarna naar de sportarena. Het vijfde leerjaar leefde zich uit op het sportveld en daarna in het bos.
Het laatste middagmaal konden we in alle rust nemen. We kregen net voor de maaltijd bericht dat de bussen veel later gingen zijn. Geen probleem want deze toffe week mocht gerust nog wat langer duren.
Bedankt aan alle kinderen voor de fijne week!