Dode hoek leren kennen voor zesdejaars

ACTIVITEITEN VOORJAARFotos_Voorjaar_2021.html
 

Jong geleerd is oud gedaan. Vandaag maken 7 klassen 6dejaars van de Zottegemse scholen kennis met de gevaren van de dode hoek bij vrachtwagens. Via theorie en praktijk krijgen ze handige tips om deze gevaren uit de weg te gaan. Een initiatief van Rotary Club Zottegem in samenwerking met Transport en Logistiek Vlaanderen en de Politie van Zottegem.


Zesdes houden het veilig. Dode hoek.


Begin mei ging het met de zesdeklassers richting marktplein, waar een grote tientonner stond. Met dat gevaarte zouden enkele leden van Rotary Zottegem en Filip, een inspecteur van de lokale politie, ons helpen verduidelijken hoe er ongevallen door de dode hoek gebeuren en hoe ze kunnen voorkomen worden.    We bekeken een inleidend filmpje, waarin we heel goed enkele gevaarlijke situaties, veroorzaakt door de dode hoek van een vrachtwagen, zagen. Daarna mochten we ervaren dat een vrachtwagenbestuurder het moeilijk heeft om vooral fietsers op te merken. Fietsers die voor of naast een vrachtwagen opgesteld staan, of afslaan, gelden zeker als een zwakke weggebruiker en tal van (dodelijke) ongevallen hebben dit al bewezen. De leerlingen werden in de prachtige stuurcabine geholpen door Marijn De Valck (Balthazar Boma) himself. Dat iedereen goed luisterde, is vanzelfsprekend. Iedereen kreeg nog een fluohesje, een reflecterende armband en een balpen. Wij laten ons voortaan goed zien. Geen woorden, maar daden. Hartelijk dank aan de initiatiefnemers.


Jong geleerd is oud gedaan. Vandaag maken 7 klassen 6dejaars van de Zottegemse scholen kennis met de gevaren van de dode hoek bij vrachtwagens. Via theorie en praktijk krijgen ze handige tips om deze gevaren uit de weg te gaan. Een initiatief van Rotary Club Zottegem in samenwerking met Transport en Logistiek Vlaanderen en de Politie van Zottegem.


Hoe vermijd je een dodehoek-ongeval?


 Omwille van de dode hoek, de ruimte rond het voertuig die de bestuurder niet kan zien, merken vrachtwagenbestuurders fietsers niet altijd op. Vooral in de buurt van rechts afslaande vrachtwagens en bussen is dit zeer gevaarlijk.

Om te vermijden dat ze slachtoffer worden van een dodehoek-ongeval, moeten fietsers er steeds voor zorgen dat ze gezien worden. De zones die de vrachtwagenbestuurder niet kan zien, bevinden zich vlak voor, achter en rechts naast zijn voertuig. Dit heeft te maken met het feit dat hij hoog in zijn cabine zit, geen achterruit heeft en zijn achteruitkijkspiegels niet alles zichtbaar maken. Er zijn dus drie grote onzichtbare zones die samen een oppervlakte van gemiddeld 70 m² in beslag nemen, waar je als fietser onzichtbaar bent voor de vrachtwagenbestuurder. 

Hieronder vind je 4 tips die fietsers helpen zich veilig op te stellen wanneer ze in de buurt van een vrachtwagen of bus fietsen:

1) Blijf uit de dode hoek Fiets of wacht nooit vlak voor, achter of naast een vrachtwagen. Blijf ver genoeg voor of ver genoeg achter de vrachtwagens staan.

2) Stop nooit onder of ter hoogte van de spiegels Daar ziet de chauffeur je zeker niet. Je loopt het risico dat je wordt aangereden als de vrachtwagen vertrekt en naar rechts afslaat. Als een vrachtwagen je inhaalt, zorg dan voor voldoende uitwijkruimte naar rechts, zodat je niet geklemd raakt.

3) Probeer steeds oogcontact met de bestuurder te maken Zo kan je direct nagaan of de bestuurder je gezien heeft en of hij je laat doorrijden. Als jij de bestuurder kan zien, kan hij jou ook zien. Als jij de bestuurder niet kan zien, dan ben je heel waarschijnlijk ook onzichtbaar voor hem.

4) Geef veiligheid voorrang In bochten, op rotondes en kruispunten waar de vrachtwagen links of rechts afslaat, blijf je best ver rechts achter de vrachtwagen. Een traag rijdende vrachtwagen bereidt vaak een manoeuvre voor en houdt altijd een gevaar in. Zo wijkt een vrachtwagen bij het rechts afslaan meestal eerst uit naar links om zijn bocht te kunnen nemen.