Vitamientjes in HKS1

ACTIVITEITEN VOORJAARFotos_Voorjaar_2018.html
 

We hebben geleerd over de vitamientjes die we kunnen eten om goed te spelen, veel te onthouden, sterk te worden,…Het was heel leuk in de klas toen we alle vitamientjes die de juf meegebracht had eens mochten proeven. Het ene ging al vlugger in de mond dan het andere.

Al van jongs af aan ontwikkelt je kind een eigen voorkeur. Ook voor het eten en drinken. Bij het ene product beginnen de oogjes te glimmen, bij het andere verschijnt er steevast een pruillipje. Herkenbaar? Het is niet altijd makkelijk om te zorgen dat je peuter/kleuter voldoende vitamientjes binnen krijgt.

Na het slapen heeft je kind de voedingsstoffen van een ontbijt nodig. Wanneer hij niet ontbijt, verliest hij ook zijn concentratie op school. Heeft je kind moeite met ontbijten? Geef hem dan een kleine portie. Een beetje fruit  (vitamientjes) of een cracker.

Het probleem ligt ook bij het soort tussendoortjes. Van snoep en koek gaat de bloedsuikerspiegel hevig schommelen. Hierdoor blijft het lichaam signalen van honger afgeven. Geef je kind daarom liever fruit of rauwkost (vitamientjes) als tussendoortje. Een rijstwafel of een handje noten zijn ook verantwoordelijke tussendoortjes. Het betekent niet dat je kind helemaal niet meer mag snoepen. Het is wel belangrijk dat de snoepmomenten speciaal zijn. Zoals een klein bakje chips op zaterdagavond bv.

Maak de verleiding in snoep minder groot en de vitamientjesmomenten groter!

Ook bedankt aan Aurélie en familie voor de vitamientjesknuffels. We hebben er al veel mee gespeeld.

Juf Martine



7 tips voor een gezonde levensstijl

1) Meer bewegen

Bewegen is niet alleen gezond, maar het verkleint ook de kans op sommige ziektes en verbetert de stoelgang. Per dag heeft je kind één uur beweging nodig. Je hoeft niet meteen aan sporten te denken. Fietsen of lopen naar school, stoeien en voetballen met vriendjes is ook bewegen. Daarnaast moet je kind twee per week intensief bewegen.

2) Elke dag ontbijten

Na het slapen heeft je kind de voedingsstoffen van een ontbijt hard nodig. Wanneer hij niet ontbijt, verliest hij ook zijn concentratie op school. Daarnaast is niet ontbijten ook slecht voor het gewicht van je kind. Heeft je kind moeite met ontbijten? Geef hem dan een kleine portie. Een beetje fruit of een cracker is voldoende.

3) Veel water en thee

Naast frisdrank bevat ook vruchtendrank veel suikers. Geef je kind liever een glaasje aanmaaklimonade of een kop thee zonder suiker. Wanneer je kind echt dorst heeft kan je hem het beste water geven. 

4) Verantwoordelijke tussendoortjes

Het probleem ligt niet bij het aantal tussendoortjes, maar bij het soort tussendoortjes. Van snoep en koek gaat de bloedsuikerspiegel hevig schommelen. Hierdoor blijft het lichaam signalen van honger afgeven. Geef je kind daarom liever fruit of rauwkost als tussendoortje. Een rijstwafel of een handje noten zijn ook verantwoordelijke tussendoortjes.

Tip: lees ook 'Een voedzaam eetpatroon voor je kind’ »

5) Doe zelf mee

Als je wilt dat je kind zich houdt aan een gezonde levensstijl, is het belangrijk dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Het is voor je kind al lastig genoeg. Niet alleen jij, maar het hele gezin moet meedoen. Het is erg moeilijk voor je kind om andere gezinsleden wel chips te zien eten, als hij dat zelf niet mag.

6) Houd snoepmomenten speciaal

Dat je kind te dik is, betekent niet dat hij helemaal niet meer mag snoepen. Het is wel belangrijk dat de snoepmomenten speciaal zijn. Zoals een klein bakje chips op zaterdagavond. Ook is het verstandig om minder snoep in huis te halen. Dat maakt de verleiding ook minder groot.

7) Wanneer het niet lukt

Is je kind te dik en komen jullie er samen niet uit? Twijfel dan niet en ga op zoek naar professionele hulp. Er zijn diëtisten die gespecialiseerd zijn in eetprogramma’s voor kinderen.