STEM

ACTIVITEITEN VOORJAARFotos_Voorjaar_2019.html
 

Sint-Barbaracollege: jong en oud wil spelenderwijs programmeren!

Het speelgoed van tegenwoordig wordt steeds leuker, interactiever en gaat met de tijd mee. Het belangrijkste is natuurlijk wel dat kinderen het ook leuk blijven vinden om ermee te spelen. Een van deze mooie upcoming trends is kinderen spelenderwijs leren programmeren met leuke programmeerspellen voor kinderen zoals BEE-bot, DOC Talking Robot, Mind Designer Robot en Robomaker.
Hoe leuk is dat? Je hoort en leest er steeds vaker over. Het is niet alleen leerzaam maar ook goed voor hun ontwikkeling. Daarom worden programmeerspellen en robots voor kinderen ook steeds populairder in onze klas. Kinderen leren op een andere manier denken om hun doelen in het spel te behalen.


Zo is ‘de Bee-Bot’ een kindvriendelijke robot in de vorm van een bij. Kinderen kunnen Bee-Bot bedienen met de zeven knoppen op zijn rug. Om van punt A naar punt B te komen moet Bee-Bot van tevoren de juiste commando’s krijgen. Er zijn diverse matten verkrijgbaar met de meest uiteenlopende opdrachten. Voor taal- en leesopdrachten is er bijvoorbeeld de ABC mat. Voor rekenen en tellen de Nummer mat en verder: de lettermat, de boerderijmat, de Euromat, de straatmat, vormen/kleuren mat, schateiland mat,… Naast de matten kunt u natuurlijk ook zelf opdrachten bedenken.


Met ‘de DOC Talking Robot’ leren kinderen van 5 jaar en ouder op een leuke en speelse manier hoe blokprogrammering werkt. Stel doc in en hij zal die route afleggen. Missie goed volbracht? DOC helpt kinderen met de ontwikkeling van hun logica en probleemoplossende vaardigheden. Op een speelse manier leren ze ook letters, cijfers, kleuren en de namen van dieren.

‘De Mind Designer Robot’ is dan weer een intelligente robot die kinderen leert coderen en tekenen. Klinkt tof of niet? In onze vierdeklassen zijn de kinderen er helemaal weg van! Spelen met een robot die ook nog eens reageert op spraakopdrachten? De robot neemt de kinderen ook mee op ontdekkingsreis, op een leuke manier leren zij meer over reken- en meetkunde. De Mind Designer robot reageert op spraak middels de geïntegreerde spraakherkenning. Zo voert Mind opdrachten uit door op de knoppen op zijn rug te drukken of door hem toe te spreken. Deze robot werd genomineerd voor de titel ‘Speelgoed van het Jaar 2018’.

‘De RoboMaker’ wordt met recht een educatieve robotica laboratorium genoemd. Het is een heel complete set, die je educatief stap voor stap iets bijbrengt op het gebied van robotica en codering. Van eenvoudig naar complex, met de vijf voorbeeldrobots leer je steeds iets nieuws erbij. Heb je de robots gebouwd en geprogrammeerd, dan heb je voldoende vaardigheden om ook zelf robots te bouwen en programmeren.


De kinderen maar ook hun leerkrachten zijn super enthousiast om aan de slag te gaan! Het leercentrum van de school is plots een uitverkoren plek!