Mijn lichaam in TKS1

ACTIVITEITEN VOORJAARFotos_Voorjaar_2019.html
 

Hé, dat is raar…. Er hangt vanalles aan mij….

De voorbije week werkten de kleinste kapoenen van de afdeling Trapstraat met massa’s activiteiten rond “Mijn lichaam.”

Bij de start van het thema was de juf heel verdrietig, want zij had haar pop “An” laten vallen en daardoor was deze volledig in stukjes. De kleuters keken nogal vreemd naar het ganse gebeuren…wat moesten ze hiermee? Na een tijdje kwam Flore op het idee om alle delen van de pop opnieuw aan elkaar te plakken. Door samen te werken lukte het om alle lichaamsdelen op de juiste plaats te bevestigen. Joepie, An was weer helemaal de oude! Daarna keken wij naar ons eigen lijfje en werden heel wat lichaamsdelen benoemd: hoofd, haar, ogen, neus, mond, buik, armen, handen, benen en voeten. Ook Jules, de klaspop, was van de partij en deed mee en de sloebers van TKS1 leerden zelfs een liedje over hem. “Jules, die heeft twee oogjes …” Er stonden nog heel wat meer activiteiten op de planning: in de knutselhoek werd er geschilderd met vingers, handen werden afgedrukt, er werden gezichtjes met ogen, neus en mond geschilderd, men tekende met twee krijtjes… Vervolgens werden alle werkstukjes bij elkaar gevoegd en verscheen er een kiekeboemannetje. Het thema “ons lichaam” werd met veel enthousiasme verder uitgewerkt. In de plasticinehoek had de juf prenten van gezichten maar die hadden geen ogen, neus, mond, oren… die probeerden de kleuters te boetseren met plasticine en dat bleek een heel leuke activiteit. Er was ook nog een fijn luistermoment met het verhaal “Ik ga kleine beer tekenen” dat op twee verschillende manieren verteld werd: de eerste keer met prenten de tweede keer tekende de juf zelf afbeeldingen bij het verhaal. Tijdens de aansluitende opdracht vertelden de kleuters samen met de juf het ganse verhaal opnieuw en tekenden ze elk om beurt een deel ervan. Dat was echt een supermoment. De kleuters probeerden daarna een kindje te tekenen op papier en dat leverde enkele prachtige resultaten op. De juf had ook prenten mee van jongetjes en meisjes waarop de kinderen met een whiteboardstift de ogen, mond … konden tekenen. Dit had een belangrijk voordeel: indien ze een foutje maakten konden ze met een vodje dat zonder problemen wegvegen. Er werden ook puzzels gemaakt rond het lichaamsschema en tijdens een bewegingstussendoortje luisterden de kleuters naar aanwijzingen over waar (op welk lichaamsdeel) ze hun doekje moesten leggen. Tenslotte rondden ze dit leerrijke thema af met het spel: “ra, ra, ra, wat zit er onder het deken? “ Elk om beurt konden de kinderen verwoorden welk lichaamsdeel er op het kaartje stond. 

Als aandenken aan al deze boeiende activiteiten mochten de enthousiaste kleuters hun kiekeboemannetje mee huiswaarts nemen. Ze konden bewijzen dat ze de voorbije week heel wat bijgeleerd hadden.