Al doende leert men: meetcircuit in T6A

ACTIVITEITEN VOORJAARFotos_Voorjaar_2019.html
 

Al doende leert men: meetcircuit in T6A


Dinsdag 1 oktober mochten de leerlingen van T6A aan de slag met een heus meetcircuit.  Ze leerden er inhoud en gewicht schatten en vergelijken met een gemeten resultaat, alsook een gegeven inhoud en gewicht exact meten. Ze mochten ook ervaren dat de nauwkeurigheid van het meetresultaat afhankelijk is van het gebruikte materiaal.


In de meten en metend rekenen klas stonden drie meetstanden opgesteld vol met verschillende meetinstrumenten.  Er was een meetstand ‘inhoud’ met daarop heel wat materiaal: emmers met water, verschillende maatbekers en –lepels, trechters, een leeg drankkarton, een legen bidon, een vaas, een druppelteller, diepvrieszakjes …. De meetstand ‘gewicht’ herbergde personenweegschalen, keukenweegschalen, voorraaddozen, een zak rijst, een doos cornflakes … Bij de ‘volume’ meetstand kon men vervolgens gebruik maken van MAB-materiaal (kubusjes).

De klas werd in drie groepjes verdeeld. Nadat iedereen een korte uitleg kreeg en de opdrachten samen besproken werden kon iedere groep aan de slag in een gegeven meetstand. Het doorschuifsysteem zorgde ervoor dat elke leerling iedere meetstand kon doorlopen. Met bijzonder veel enthousiasme werd er een bepaalde inhoud of gewicht geschat en vervolgens exact gemeten (en de resultaten vergeleken), water door trechters gegoten, een bouwsel volgens een bepaald volume gebouwd…


De tijd ging veel te snel voorbij want de leerlingen genoten van het feit dat ze de handen uit de mouwen mochten steken én samen opdrachten mochten vervullen. Aan het eind van deze les kenden de inhouds-, gewichts- en volumematen geen geheimen meer voor hen.