‘Kunstschoenen’ ontwerpen met TKS1

ACTIVITEITEN VOORJAARFotos_Voorjaar_2020.html
 

Schoenen in TKS2


Het ‘Cobra kunstproject’ was de aanleiding om voor het thema schoenen te kiezen. We startten met een waarneming van schoenen: veterschoenen, pumps, sportschoenen, winterschoenen, sandalen… te veel om op te noemen. En zoveel kleuren en zoveel paren. Heel wat taal kwam daaraan te pas. Iedereen had wel een favoriet om eens te passen. Met veel te grote schoenen rondlopen vindt ieder kind wel plezant. Met al die schoenen konden we een heuse schoenenwinkel openen. Met een kassa, wat schijfjes om te betalen en wat inpakzakjes en natuurlijk schoenen in schoendozen, was de klus gauw geklaard. Om in de richting van ons kunstproject te werken, werden de kleurrijkste cobrakleurtjes boven gehaald. Schoenen verven bleek niet zo eenvoudig. We merkten op dat we eerst een stevige grondlaag nodig hadden alvorens we een gepimpte schoen konden creëren.
Het thema leende zich ook uitstekend tot het voorlezen van mooie verhalen zoals: ‘Schaap zoekt schoen’ en ‘Nieuwe laarzen’ en ‘Floortje en haar nieuwe schoenen’. Topfavoriet werd het boek ‘Platvoetje’. Ook in dat heksenverhaal werden de schoenen kleurrijk geschilderd. De kleuters van de derde kleuterklas knutselden ook nog een schoen om het strikken van veters mee te oefenen. Een hele klus, maar enkelen hadden het toch snel onder de knie. Dankzij de mooie verhalen, het leuke versje, een bewegingsliedje en onze schoenenwinkel werd het een aangenaam en leerzaam thema.