De sprekende robot in H1A & H4B

ACTIVITEITEN VOORJAARFotos_Voorjaar_2019.html
 

De sprekende educatieve robot DOC

DOC is een sympathieke robot die op een eenvoudige en intuïtieve manier een introductie geeft over de basisbegrippen van het programmeren. De robot biedt kinderen de mogelijkheid logisch denken en ruimtelijke oriëntatie te trainen door te oefenen met tellen en te bedenken hoe DOC zich het beste kan bewegen om de verschillende doelen te bereiken die zich op de speelmat bevinden. Het is een leuke en praktische benadering die inleidt tot de echte computerprogrammering door middel van het uitproberen van verschillende spelwijzen met oplopende moeilijkheidsgraad.

Laaiend enthousiast waren de kinderen van H1A toen ze op bezoek mochten naar de klas van juf Christ’l. De kinderen van H1A mochten er immers kennis maken met de DOC robot. Juf Christ’l en haar kinderen legden in eenvoudige taal uit hoe de DOC robot werkt. Met deze DOC robot leren de kinderen de beginselen van programmeren. We ervoeren dat dit niet altijd zo’n gemakkelijke opdracht is. En nu maar oefenen in onze eigen klas!



Eersteklassers in opperbeste STEM-ming!


STEM is een internationaal letterwoord dat staat voor een waaier aan technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen. De samenleving van vandaag heeft meer mensen nodig met een STEM-profiel. Ook het onderwijs heeft hier een rol in. Al op jonge leeftijd willen we kinderen warm maken om hun potentiële STEM-talent te ontdekken en stimuleren.

Samen met de kinderen van H4B ontdekten de kinderen van het eerste leerjaar in een klasoverschrijdende activiteit de mogelijkheden van robots als de BEE-bot, de DOC Talking Robot, de Mind Designer Robot …


Hieronder een bloemlezing uit hun reacties:

“Wij zaten aan een mat met vormen en kleuren bij Fleur en Fee van H4B.” (Finn)

“Wij gingen bij Sennen en Kobe op zoek naar een schat.”(Nim)

“We moesten de robot zo programmeren dat hij naar de schat reed.” (Divine)

“Camiel zei dat de tofste rekenmat bij hem lag.” (Myrte)

“Wij hebben woordjes gemaakt met de robot. Dat was leuk.” (Lotte)

“Ik heb ‘tom’ gemaakt.” (Yamam)

“Ik moest de weg zoeken van het café naar het postkantoor op de mat van Anna-Matia en Elise.” (Kobe)

“Bij Remi en Elisabeth zochten we met onze robot de weg uit het doolhof.” (Alyss)

“Bij Sam moesten we twee kaartjes trekken. Het eerste kaartje was het vertrekpunt van onze robot.” (Lise)

“Het tweede kaartje was waar je naar toe moest.” (Mia)

“We mochten altijd doorschuiven van mat naar mat.” (Arjen)

“Onze robot heette MIND en er was ook eentje die DOC heette.” (Kasper)

“Er waren 3 grote jongens van het vierde die een Evolution Robot in elkaar aan het steken waren. Het leek een beetje op Lego, maar moeilijker.” (Liss)