Cultuurklassen T1A en T2A

ACTIVITEITEN VOORJAARFotos_Voorjaar_2019.html
 

T2A – Cultuurklassen


Van maandag 3 juni tot donderdag 6 juni namen wij deel aan de cultuurklassen, met “de geklede mens” als thema voor dit jaar. Mens en kledij hebben een bijna symbiotische relatie. De mens maakt de kledij, maar het zijn evengoed de kleren die de mens maken. Zo maakten wij kennis met Oskar Schlemmer. Deze man was een ontwerper van balletkledij. Natuurlijk geen gewone balletkledij, maar eerder grappige kostuums waarbij cirkels, ronde vormen en andere vlakke figuren vaak voorkomen.
Wij gingen Oskar Schlemmer achterna en ontwierpen een viertal schetsen van balletpopjes met een gek kostuum. Hier mochten we er eentje uitkiezen. Dit zou later ons popje van stof worden. De gekozen schets werd getekend op een groot blad en nadien omrand met zwarte inkt. Deze schets knipten we uit en diende als vorm voor ons popje, dat we konden tekenen op een lap dubbel gevouwen stof. De juf stikte ons popje bijna helemaal dicht. Gelukkig niet helemaal, zodat wij ons popje nog konden opvullen. Daarna knipten we ons popje uit en konden we het verder versieren met allerlei vlakke figuren, geknipt uit allerlei stukjes felgekleurde stof. Zo verkreeg iedereen een eigen, hip balletpopje, 100% made in Zottegem!

Naast het beeldend ontwerpen, gingen we ook aan de slag met muziek, woord en dans. Wat als kleren konden praten? Wat zeggen die vuile sokken, de te korte broeken of de T-shirts met vlekken op?

Wat als je naar school gaat in je pyjama? En beweeg je anders in een uniform? Een pyjama dient niet om te sporten en met een kostuum kruip je best niet in bed. Of wat dacht je van een broek op je hoofd? Of een broek om je armen erdoor te steken? Wie zegt dat een broek dient voor je benen? Dient een hemd voor je lichaam of passen daar je voeten in? We dansten ritmes met onze schoenen, zingen over een gekrompen blouse en een tante die zich daar niks van aantrekt, nemen de houdingen van mannequinpoppen aan en proberen vlot te bewegen. We werkten toe naar het hoogtepunt van de week, nl. de modeshow waarin iedereen de beste mannequin in zich tevoorschijn kan toveren!

Wij genoten van deze creatieve week, waarbij we ons vanuit de kunst konden uitdrukken in beeld, muziek, woord en dans. Het ervaringsproces, het experimenteren en proberen speelden daarbij een zeer grote rol. De kinderen kregen de kans om hun creatieve talenten te ontdekken alsook die van anderen en daarbij te leren van elkaar. Dit was een mooie week!