Brusselen met de vijfdes

ACTIVITEITEN VOORJAARFotos_Voorjaar_2018.html

Uitstap naar Brussel van vijfdes

’s Morgens vertrokken we met de trein naar Brussel-Centraal.

Toen we daar aankwamen, stapten we naar het Federaal Parlement. Eerst zetten we onze rugzakken in de vestiaire, daarna kregen we een badge. Dan begon de rondleiding. De gids bracht ons naar een commissiezaal, waar we uitleg kregen van een volksvertegenwoordiger; de heer Van Petegem. Hij vertelde over zijn werk en beantwoordde onze vele vragen. Daarna hebben we een foto getrokken met hem op de groene trap. In de gang zagen we veel beelden en portretten van politici. In het halfrond van de Kamer werd verteld wie de voorzitter is, waar politici zetelen en hoe het stemsysteem werkt. Vervolgens bezochten we de Senaat met de rode tapijten en zetels. Het plafond was bedekt met goud. Daarop gingen we naar de leeszaal. Tot slot van ons bezoek werd nog een foto getrokken, maar nu op de rode trap.

We wandelden naar het Warandepark om te eten. Onderweg bezochten we de Sint-Goedele- en Sint-Michielskathedraal met zijn gigantisch orgel.

Na de picknick vervolgden we onze weg naar het museum van de Nationale Bank. Daar kregen we een koptelefoon, een boekje en een potlood. Er werd verteld dat het gebouw vroeger een bank was. We leerden er over betaalmiddelen van vroeger en uit verschillende landen. We konden ook controleren of biljetten echt of vals zijn. Tot slot deden we een quiz. Er werden nog eurobiljetten gedrukt met onze foto op! Cool!

We haastten ons naar de trein. Onderweg hadden we dolle pret. We vonden het een  leuke, leerrijke reis.

(H5B, Britt-Clara-Lize)

Lina Sadones en Stephanie Magerman schreven een tekstje over onze uitstap naar Brussel.

Wij zijn met de trein naar Brussel geweest. Daar hebben we het Federale Parlement en het museum van de Nationale Bank bezocht. Het Federale Parlement wordt ook wel het Paleid der Natie genoemd. In het Federale Parlement hebben we in 2 ruimtes gezeten. Namelijk de Kamer van Volksvertegenwoordigers en de Senaat. In de inkomhal van het Paleis der Natie kies je of je via de groene trap naar de Kamer van Volksvertegenwoordigers gaat of via de rode trap richting de Senaat. We hebben eerst een foto genomen op de groene trap. Dan zijn we naar boven gegaan. Onderweg hebben we nog veel beelden en schilderijen gezien. Toen we binnenkwamen in de Kamer van Volksvertegenwoordigers, mochten we op de stoelen zitten. De gids had ons dan veel informatie gegeven over die kamer. We mochten dan ook een paar vragen stellen. Dan zijn we ook nog de leeszaal gepasseerd. Daar lagen allemaal kranten van die dag. Daarna zijn we naar de Senaat geweest. De Senaat telt 60 stoelen en is helemaal rood. Een andere gids heeft ons dan wat meer verteld over die ruimte.

Toen we alles begrepen hadden en onze vragen beantwoord waren, gingen we naar beneden via de rode trap. Daar hebben we ook nog een foto gemaakt.

Dan zijn we naar het Warandepark geweest om te eten. We hebben daar ook nog gespeeld. Daarna vertrokken we naar het museum van de Nationale Bank. Onderweg zijn we de kathedraal van Sint-Michiel en Sint-Goedele gepasseerd. We zijn er even naar binnen gegaan. Nadien, in het museum van de Nationale Bank had een gids ons allemaal uitgelegd wat er daar vroeger was. We hebben ook geleerd hoe je een nep bankbiljet kan onderscheiden van een echt. We mochten ook nog een spelletje spelen en maakten kennis met de oude Belgische Frank. Voor we terug vertrokken naar het station maakten we nog een foto die op een bankbiljet kwam. Het was een toffe en leerzame dag. (geschreven door Lina Sadones T5A)

Wij zijn naar Brussel geweest naar het Federaal Parlement en de Nationale Bank.  Het Federaal Parlement wordt ook wel het Paleis der Natie genoemd. We gingen eerst binnen in de Kamer. In de kamer zetelen 150 verkozen kamerleden. We zijn ook in de Senaat geweest. De Senaat telt 60 leden: 50 senatoren worden aangewezen door de deelstaatparlementen. In de namiddag gingen we naar de Nationale Bank.

Die is de baas over alle banken van België. Zij drukken ook het geld. We kregen in het museum een bakje en een koptelefoon. De gids sprak in een microfoontje en zo konden wij haar altijd horen, ook bij de filmpjes was dat zo. De gids gaf ons kenmerken om te kijken of dat het echt of vals geld is. Dat kan je zien door bijvoorbeeld de reliëfdruk, het hologram, het smaragdgroen nummer, de veiligheidsdraad, het watermerk en het identificatienummer. Er zijn 19 landen die met de euro betalen. De bankbiljetten worden gemaakt van katoen. Op het einde van de rondleiding kregen we elk twee bankbiljetten met een foto van onze hoofden erop. Het was een leuke en interessante uitstap. (geschreven door Stephanie Magerman T5A)